Specjalistyczny ośrodek pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej i psychiatrycznej.

Czy dzieci powinny korzystać z komunikatorów internetowych? Nasza psychoterapeutka w roli eksperta.

Z początkiem grudnia portal Facebook wprowadził nową wersję Messengera, stworzoną z myślą o dzieciach poniżej 13 roku życia. O tym, czy to dobry pomysł w artykule „Messenger dla dzieci – czy to dobry pomysł? Mówi się o względach bezpieczeństwa, ale nie wszyscy eksperci są zachwyceni” wypowiada się kilkoro ekspertów, w tym mgr Bogumiła Lipka-Bałazy, psychoterapeuta z naszego Centrum.

Jedna z ekspertek twierdzi, że tak wczesne wejście w świat internetowych komunikatorów może spowodować, że dziecko potraktuje je jako podstawowy sposób interakcji. To może wypaczyć rozumienie komunikacji w oczach dziecka. Wspomina również, że łatwy dostęp do smartfonów spowodował zmiany zachowania dzieci w szkole – uczniowie spędzają przerwy z telefonem w ręku, zamiast kopać w tym czasie piłkę, bawić się i rozmawiać z kolegami.

Z dostępem do komunikatorów w tak młodym wieku wiążą się także inne problemy. Jak mówi nasza specjalistka, mgr Bogumiła Lipka-Bałazy: „Takie dzieci czują się pewnie w sieci, ale nie w realnym świecie. Internet oferuje wirtualne relacje z innymi osobami, fikcja dominuje nad realnością”. Dodaje też: „Dzieci w sieci uczą się otrzymywać natychmiastową nagrodę, trudno im zachować cierpliwość i zapanować nad irytacją. Często korzystają z sieci dla czerpania przyjemności i tego też oczekują. Przez to mogą mieć trudności w samodzielnym i konsekwentnym działaniu”.

Jak radzi nasz ekspert, ważne jest więc, aby rodzice zanim pozwolą dziecku na korzystanie z takich komunikatorów, zastanowili się, czy dziecko jest lubiane w grupie rówieśniczej, czy potrafi utrzymać przyjaźnie, w jaki sposób panuje nad gniewem i złością. „Gdy dziecko nie potrafi nawiązać prawidłowego kontaktu w grupie rówieśniczej, może uciekać w świat wirtualny. Wówczas liczba wirtualnych znajomych przewyższa liczbę realnych kontaktów. W wyniku tego pogłębiają się trudności dziecka takie jak nieśmiałość, wycofanie, agresywność czy niska samoocena” – podsumowuje Bogumiła Lipka-Bałazy.

Cały artykuł możecie przeczytać tutaj: http://www.edziecko.pl/Junior/56,160032,22751024,messenger-dla-dzieci-eksperci-nie-sa-zachwyceni-tym-pomyslem.html

mgr Bogumiła Lipka-Bałazy

Psychoterapeuta, absolwentka studiów magisterskich w Wyższej Szkole Filozoficzno–Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie w zakresie pedagogiki rodziny i pedagogiki resocjalizacyjnej. Ukończyła szkolenie… »

Inne artykuły:
Przeczytaj również:
Czym jest inteligencja emocjonalna?
Czym jest inteligencja emocjonalna?
31 maja 2022

Świadome korzystanie z emocji jako źródła informacji o sobie i świecie, jest jednym z podstawowych elementów inteligencji emocjonalnej. Może ona poprawić relacje... »

Dane do przelewu krajowego:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
96 8112 0008 0008 9281 2000 0010

Dane do przelewu zagranicznego w EUR:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
62 8112 0008 0008 9281 2000 0040

Bank Spółdzielczy w Brzeźnicy
ul. Kalwaryjska 5, 34-114 Brzeźnica

Dane do przelewu zagranicznego w USD:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
83 8112 0008 0008 9281 2000 0050

Bank Spółdzielczy w Brzeźnicy
ul. Kalwaryjska 5, 34-114 Brzeźnica