Centrum Dobrej Terapii
Specjalistyczny ośrodek pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej i psychiatrycznej.

Depresja – jak zapobiegać? Dieta dla poprawy nastroju

Czy wzrost zachorowań na depresję w ostatnich latach może wiązać się ze zmianami żywieniowymi?

Coraz częściej badacze wskazują, że po części tak. Istotny spadek spożycia owoców i warzyw (bogatych w kwas foliowy), ryb (bogatych w zdrowe tłuszcze) oraz gwałtowny wzrost spożycia cukrów (na przestrzeni wieku średnie spożycie cukru na osobę wzrosło stukrotnie!) są typowane przez badaczy jako czynniki współodpowiedzialne za pogarszający się stan zdrowia psychicznego społeczeństw zachodnich. Poważne zmiany w stężeniu poziomu cukru we krwi (skutek niewłaściwej diety) mogą powodować nadmierną męczliwość, drażliwość, zaburzenia snu, nadmierne pocenie się, a nawet pogarszać nastrój. Smakosze ryb są mniej podatni na zaburzenia depresyjne, co najprawdopodobniej wiąże się z wpływem kwasów omega 3 na produkcję i wychwyt serotoniny. Spożycie naturalnie występujących w warzywach witamin z grupy B i dodaje energii i ogranicza uczucie zmęczenia.

Proste wskazania dietetyczne dla poprawy nastroju można więc ująć następująco:

• Ogranicz spożycie cukrów
• Jedz dużo owoców i warzyw
• Jedz ryby bogate w kwasy omega (makrela, tuńczyk, łosoś, śledź)
• Jedz warzywa bogate witaminy z grupy B (groszek, szparagi, kalafior)

Opracował dr n. med. Grzegorz Mączka

Przeczytaj również:
Co to jest somatyzacja?
2 grudnia 2013

Definicja pojęcia somatyzacji Termin somatyzacja wywodzi się z języka greckiego (somatikos – cielesny, związany z ciałem). Oznacza tendencję do doświadczania i... »

Geriatryczna skala oceny depresji
28 czerwca 2012

Geriatryczna skala oceny depresji (Geriatric Depression Scale – GDS) to jedna z częściej stosowanych skal do przesiewowej samooceny depresji w wieku... »

Co to jest nerwica?
20 czerwca 2012

Nerwica (dawniej: neuroza) to termin używany do opisu niepsychotycznego zaburzenia psychicznego, które wiąże się z doświadczaniem cierpienia i lęku, które... »