Centrum Dobrej Terapii
Specjalistyczny ośrodek pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej i psychiatrycznej.

Wywiad ze specjalistą: Co to jest mgła mózgowa (brain fog) i jakie mogą być jej przyczyny?

Lek. Paweł Brudkiewicz specjalista psychiatra i psychoterapeuta z Centrum Dobrej Terapii w Krakowie na łamach magazynu Men’s Health tłumaczy zjawisko mgły mózgowej, które w okresie pandemii zaczyna być odczuwane przez coraz większą ilość ludzi.

Niemożność skupienia uwagi, trudności z pamięcią i chroniczne zmęczenie dotyka coraz więcej młodych osób, nawet nastolatków i dzieci. Zbiór tych objawów określa się czasami terminem mgła umysłowa – choć w tym przypadku nie można mówić o terminie stricte medycznym, jako że nie jest to jednostka chorobowa.

“Tego typu objawy mogą się zdarzać każdemu (na przykład po nieprzespanej nocy). Jeśli jednak powtarzają się lub przybierają trwały charakter, wówczas mogą być przejawem poważniejszej dysfunkcji” – tłumaczy Paweł Brudkiewicz.

Za pojawianie się symptomów mgły mózgowej mogą odpowiadać:

  • Sen niskiej jakości.
  • Chroniczne zmęczenie.
  • Nieumiejętność wypoczywania.
  • Zła dieta.
  • Choroby takie jak depresja, cukrzyca, niedokrwistość, niedoczynność tarczycy.
  • Nieodpowiednie nawodnienie.
  • Zaburzenia hormonalne.
  • Nadmierne korzystanie z technologii.

Równocześnie w jednym z badań wykazano, że objawy opisywane jako brain fog występują jako jedno z powikłań po przejściu Covid-19, a dotyczyło to nawet 30% pacjentów.

“Rzeczywiście, u części osób, które przeszły infekcję SARS-CoV-2 obserwuje się objawy mgły umysłowej. Jest to dość nowe i dopiero wstępnie opisywane zjawisko. Wstępne hipotezy zakładają, że przyczyną może być wpływ samego wirusa na tkankę neuronalną, utrzymywanie się przeciwwirusowej reakcji immunologicznej organizmu oraz przewlekły stres i traumatyczny przebieg leczenia” – mówi Paweł Brudkiewicz, ale równocześnie zaznacza, że u większości pacjentów na szczęście te objawy samoczynnie ustępują po upływie pewnego czasu.

W „rozproszeniu” mgły mózgowej mogą pomagać: zdrowy sen, dieta bogata w węglowodany złożone, codzienna aktywność fizyczna i trening uważności (forma medytacji).

lek. med. Paweł Brudkiewicz

Specjalista psychiatra, psychoterapeuta psychodynamiczny. Absolwent studiów dziennych na Wydziale Lekarskim UJ CM. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w Katedrze i Klinice… »

Inne artykuły:

Dane do przelewu krajowego:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
96 8112 0008 0008 9281 2000 0010

Dane do przelewu zagranicznego w EUR:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
62 8112 0008 0008 9281 2000 0040

Bank Spółdzielczy w Brzeźnicy
ul. Kalwaryjska 5, 34-114 Brzeźnica

Dane do przelewu zagranicznego w USD:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
83 8112 0008 0008 9281 2000 0050

Bank Spółdzielczy w Brzeźnicy
ul. Kalwaryjska 5, 34-114 Brzeźnica