Centrum Dobrej Terapii

Specjalistyczny ośrodek pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej i psychiatrycznej.

Dieta cud czy dieta bez cudów?

Przychodzi taki moment w życiu człowieka, że chce pewne sprawy uporządkować. Wszechogarniający chaos często wdziera się również w sferę jedzenia. Większość z nas wie, że bałagan w jadłospisie jest główną przyczyną tycia. Jesteśmy zewsząd bombardowani reklamami o preparatach na szybkie i bezbolesne chudnięcie. Pstryk i już. Jakie to proste! Pani w telewizorze ma rozżaloną minę, nie ma już siły ćwiczyć na siłowni, nie ma czasu na bieganie ani pieniędzy na wizyty u specjalistów. Woli zażyć tabletkę upośledzającą wchłanianie tłuszczu z pożywienia, kupi nowy zestaw ćwiczeń na DVD, odzież termoaktywną, zje odchudzające płatki fitness z jogurtem light, a po kilku dniach… Jednak już po kilku godzinach tego „super nastawienia” otworzy lodówkę i bez namysłu, machinalnie, zje połowę jej zawartości. A potem? Potem zostają tylko wyrzuty sumienia i wstyd. Uśmiech z twarzy znika. Nie ma nawet śladu z przyjemności jedzenia.

Ciężko tu mówić o zdrowym rozsądku. Wahania nastroju, podobnie jak wahania poziomu glukozy we krwi jeszcze nigdy nie doprowadziły do sukcesu. Nie ma co się oszukiwać – każdy chciałby wyglądać dobrze, mieć jędrną skórę – i to SZYBKO. Każdy. Niestety takie dążenia przynoszą jedynie rozczarowanie. Trzeba sobie powiedzieć jasno – brak systematycznych zmian w codziennych nawykach żywieniowych nie przyniesie efektów. Nie da się schudnąć w tydzień czy dwa – z tego, na co się pracowało miesiącami, a nieraz nawet latami. Kilka kilogramów tłuszczu mniej to kilkanaście tysięcy kilokalorii do zaoszczędzenia. Proces racjonalnego szczuplenia nie jest prosty, często czasochłonny, wymaga codziennego wzbudzania motywacji, walki ze słabościami. Niesie jednak gwarancję TRWAŁEJ utraty zbędnej tkanki tłuszczowej. Dla niektórych oznacza to korzyść w zakresie akceptacji siebie, dla innych będzie to sposób na zadyszkę przy wchodzeniu na czwarte piętro. Jeśli zdecydujemy się popracować nad jadłospisem, możemy zyskać dużo więcej niż tylko szczupłą sylwetkę – poczucie dbania o siebie.

Dobrze, tylko co to znaczy racjonalnie się odżywiać?

Po pierwsze –  jeść regularnie, od samego rana po wieczór. Po drugie – posiłki, które komponujemy powinny być pełnowartościowe – mieć w sobie wszystkie składniki odżywcze. Po trzecie – zgodnie z zaleceniami Polskiego Instytutu Żywności i Żywienia, należy pilnować proporcji składników posiłku. Nie można zapominać o odpowiednim nawadnianiu organizmu i aktywności fizycznej, jeśli jest możliwa. A gdy do wszystkich tych zasad dorzucimy fizjologicznie bezpieczny deficyt energetyczny (zjemy mniej, niż nasz organizm potrzebuje, żeby utrzymać masę ciała na stałym poziomie), to mamy receptę na zdrowe odchudzanie, a po nim, na stabilizację utraconej masy ciała. Realizację tych zamiarów może ułatwić współpraca z doświadczonym dietetykiem, który pomoże zdefiniować problem danej osoby, wesprze w budowaniu motywacji i da profesjonalne wskazówki żywieniowe.

Opracowała mgr Ewa Michno

mgr inż. Ewa Michno

Absolwentka kierunku Żywienie Człowieka z Dietetyką na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Zdobytą wiedzę poszerza na szkoleniach i konferencjach naukowych. Członek… »

Inne artykuły:
Przeczytaj również:
HERBATA – pić czy nie pić?
16 marca 2017

Statystyki mówią, że przeciętny Polak w ciągu roku spożywa ponad pół kilograma herbaty, niestety najczęściej sięgamy po tę niższej jakości, mniej zdrową, czarną... »

Diety wegetariańskie
10 listopada 2015

Wegetarianizm to sposób żywienia oparty głównie na produktach pochodzenia roślinnego, co oznacza, że z klasycznej diety wegetariańskiej wykluczone jest mięso... »

Dieta w chorobie Parkinsona
26 sierpnia 2012

Podstawą leczenia choroby Parkinsona jest zażywanie leków, które mają zwiększyć stężenie dopaminy brakującej w mózgu. Nie należy jednak zapominać o diecie, która... »