Centrum Dobrej Terapii

Specjalistyczny ośrodek pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej i psychiatrycznej.

Rzadkie działania niepożądane towarzyszące terapii lekami przeciwdepresyjnymi – znieczulenie seksualne po odstawieniu leku z grupy SSRI/SNRI

Leki przeciwdepresyjne stosunkowo często mogą powodować różnego typu zaburzenia seksualne. Najczęściej występują one w trakcie terapii lekami z grupy selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) lub serotoniny i noradrenaliny (SNRI). Nawet 50-70% pacjentów otrzymujących leki z tej grupy skarży się na występowanie (z różnym nasileniem) – spadku libido, wydłużenie czasu potrzebnego do osiągnięcia orgazmu, a czasem anorgazmię; rzadko pojawić się mogą również zaburzenia erekcji lub lubrykacji pochwy. Zjawiska te zwykle ustępują po odstawieniu leku przeciwdepresyjnego, zredukowaniu jego dawki lub zamianie na inny lek przeciwdepresyjny o mniejszym potencjale generowania zaburzeń seksualnych (np. bupropion, agomelatyna, trazodon, tianeptyna, wortioksetyna, moklobemid, mirtazapina).

Zdarza się jednak sporadycznie, że część problemów seksualnych utrzymuje się nadal przez pewien czas, po odstawieniu leku z grupy SSRI lub SNRI. Zjawisko to, noszące nazwę PSSD (od post-SSRI sexual dysfunction), zaczęło być opisywane przez klinicystów od niedawna i jest słabo zbadane. Jego dokładne rozpowszechnienie nie jest znane, ale należy ono raczej do rzadkich powikłań. Może ono utrzymywać się od dni do tygodni, a nawet miesięcy po całkowitym odstawieniu SSRI. Jego obraz kliniczny i nasilenie objawów są zróżnicowane. Pacjenci cierpiący na PSSD, podają najczęściej: uczucie znieczulenia genitaliów i/lub sutków, osłabienie orgazmu i przyjemności wynikającej ze zbliżenia seksualnego, spadek libido, wytrysk przedwczesny, problemy z erekcją, czy nawilżeniem pochwy. Rzadko zdarzają się: nieregularność miesiączkowania, uczucie zmniejszenia rozmiarów członka, utrzymywanie się nadmiernego pobudzenie genitaliów na długo po zakończeniu czynności seksualnych.

Występowanie opisywanych zjawisk powinno się zgłosić prowadzącemu lekarzowi psychiatrze, w celu rozważenia wdrożenia stosownej farmakoterapii (opisuje się przypadki korzystnego działania niektórych leków), czy zlecenia konsultacji seksuologicznej lub urologicznej.

dr hab. n. med. Marcin Siwek

Doktor habilitowany nauk medycznych, specjalista psychiatra, lekarz z 16-letnim stażem pracy. Absolwent studiów na Wydziale Lekarskim UJ CM. Adiunkt w… »

Inne artykuły:
Przeczytaj również:
Przeczytaj poprzedni wpis:
Rzadkie działania niepożądane towarzyszące terapii lekami przeciwdepresyjnymi – zaburzenia oddawania moczu

Zaburzenia funkcji układu moczowego nie są powszechnym problemem w trakcie terapii przeciwdepresyjnej, jednak kiedy się pojawiają, mogą mieć one uciążliwy i…...

Zamknij