Centrum Dobrej Terapii

Specjalistyczny ośrodek pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej i psychiatrycznej.

Postanowienia noworoczne – czy warto je podejmować i jak ich dotrzymać?

Na przełomie roku wielu z nas podejmuje różne postanowienia, po to by wprowadzić w swoim życiu pozytywne zmiany. Częste cele to np. odchudzanie, wprowadzenie zdrowej diety, regularne ćwiczenia lub rzucenie palenia. Choć postanowienia noworoczne są popularne w wielu krajach (np. około 40% Amerykanów je podejmuje), ostatecznie stosunkowo niewielkiemu odsetkowi osób udaje się w nich wytrwać. Badacze z Uniwersytetu Scranton obserwowali grupę 200 osób, które powzięły takie postanowienia w okresie 2 lat. Zauważyli, że po tygodniu nadal trwało przy nich 77% uczestników, po miesiącu 64%, po kwartale 50%, a po pół roku 46%. Jedynie 19% utrzymało swoje decyzje przez 2 lata.

Choć powyższy wynik może nie wyglądać imponująco, badanie wykazało, że osoby które podjęły postanowienia noworoczne miały 10 krotnie większą szansę na wprowadzenie pozytywnych zmian w okresie 6 miesięcy, w porównaniu do osób, które także chciały zmiany, jednak nie dokonały konkretnych postanowień. Istnieją więc dowody na to, że warto je podejmować.

Jak zatem sprawić by wytrwanie w postanowieniach miało większe szanse powodzenia? Wspomniane badanie wskazało, że osoby, które odniosły sukces na tym polu, stosowały metody będące skuteczne także w innych badaniach nad zmianą zachowania. Posługiwały się na przykład tzw. kontrolą bodźcową, czyli mówiąc prościej unikały sytuacji wywołujących pokusy. Jeśli więc próbujesz rzucić palenie, unikaj spotkań w gronie nałogowych palaczy, a jeśli chcesz stracić na wadze – lepiej nie bierz udziału w konkursie pieczenia ciast. Badacze dowiedli także, iż istotną rolę pełni nagradzanie się. Jeśli więc np. mija Twój pierwszy tydzień bez papierosa, zafunduj sobie coś przyjemnego. Jednym z najistotniejszych czynników predykcyjnych dla osiągnięcia pozytywnego rezultatu okazało się przekonanie o własnej skuteczności, czyli wiara we własną zdolność wykonania zadania. Można więc wnioskować, że dla osiągnięcia sukcesu, warto poświęcić czas na przygotowanie się i dobre zaplanowanie jak osiągnąć upragniony cel, dbając także o to by był realistycznie postawiony.

Podsumowując – czynienie noworocznych postanowień to wartościowe ćwiczenie. Jeśli podejdziemy do niego z głową, może być skutecznym sposobem na wprowadzanie pozytywnych zmian w życiu.

Opracował: dr Grzegorz Mączka na podstawie: Psychology Today

dr n. med. Grzegorz Mączka

Certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej, specjalista psycholog kliniczny, dydaktyk. W trakcie kursu Superwizor-Dydaktyk PTTPB.  Doświadczenie zawodowe… »

Inne artykuły:
Przeczytaj również:
HERBATA – pić czy nie pić?
16 marca 2017

Herbata – ulubiony napój Polaków Statystyki mówią, że przeciętny Polak w ciągu roku spożywa ponad pół kilograma herbaty, niestety najczęściej sięgamy po tę... »

Diety wegetariańskie
10 listopada 2015

Co to jest wegetarianizm i jakie są jego odmiany? Wegetarianizm to sposób żywienia oparty głównie na produktach pochodzenia roślinnego, co oznacza, że z... »

Dieta w chorobie Parkinsona
26 sierpnia 2012

Podstawą leczenia choroby Parkinsona jest zażywanie leków, które mają zwiększyć stężenie dopaminy brakującej w mózgu. Nie należy jednak zapominać o diecie, która... »

Przeczytaj poprzedni wpis:
Co robi nasz mózg, kiedy nic nie robi? Czyli wywiad o recepcie na dobry sen w Radiu Kraków

Nasz mózg nigdy się „nie wyłącza”. W ciągu dnia aktywne są ośrodki odpowiedzialne za świadomość i stan czuwania, a kiedy…...

Zamknij