Centrum Dobrej Terapii

Specjalistyczny ośrodek pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej i psychiatrycznej.

Jak dbać o higienę emocjonalną? Inspirujący wykład

Nie da się ukryć, że o wiele bardziej szanujemy nasze ciało, niż psychikę…

Na każdą ranę zakładamy opatrunek, na złamaną kończynę gips. Bierzemy leki na bóle głowy, myjemy zęby i regularnie u dentysty sprawdzamy ich stan. Dlaczego więc nie doceniamy cierpienia psychicznego, unikamy fachowej pomocy, licząc, że “jakoś samo przejdzie”? Od najmłodszych lat uczymy nasze dzieci jak dbać o zęby, ale czy pokazujemy im, jak zachować higienę psychiczną?

Odrzucenie, porażka, samotność – te sytuacje dotykają nas nawet częściej niż urazy fizyczne i mają wpływ na naszą psychikę. Jeśli nie zajmiemy się nimi w odpowiednim stopniu, mogą mieć ogromny wpływ na nasze życie. Naukowcy wykazali, że chroniczna samotność zagraża naszemu zdrowiu i życiu tak samo jak palenie papierosów!

Według psychologa Guy’a Wincha powinniśmy zadbać o higienę emocjonalną – o nasze emocje i umysł, tak samo starannie jak o ciało:

  1. Zwróć uwagę na swój ból emocjonalny – rozpoznaj go, kiedy wystąpi i dokonaj wszelkich starań by go wyleczyć, zanim Cię obezwładni.
  2. Pracuj nad swoją samooceną. kiedy maleje nasze poczucie wartości, rośnie podatność na stres i lęk. Porażki bolą bardziej, a gojenie się ran psychicznych trwa dłużej. W chwilach odrzucenia traktuj siebie z takim samym współczuciem, z jakim byś potraktował przyjaciela.
  3. Pokonuj negatywne myślenie. Kiedy wciąż koncentrujesz się na nieprzyjemnej myśli lub na nowo przeżywasz w głowie negatywną sytuację, może to prowadzić do głębszego bólu psychicznego. Spróbuj rozproszyć te myśli angażując się w zadanie wymagające koncentracji (na przykład rozwiąż Sudoku, wypełnij krzyżówkę, spróbuj przypomnieć sobie imiona dawnych znajomych). Badania pokazują, że nawet dwie minuty takiego rozproszenia, zmniejsza potrzebę skupienia się na negatywnym myśleniu.

Sto lat temu ludzie zaczęli dbać o higienę osobistą i po kilku dziesięcioleciach długość życia wzrosła o ponad 50%. Jak bardzo może zmienić się jakość naszego życia, jeśli zaczniemy w większym stopniu dbać o naszą higienę psychiczną?

Obejrzyj inspirującą prelekcję psychologa, Guy’a Wincha:

Opracowała Anna Piwko-Łętek

Przeczytaj również:
Przeczytaj poprzedni wpis:
Anhedonia – objaw mogący decydować o efektach leczenia depresji

Anhedonia bywa elementem obrazu klinicznego wielu zaburzeń psychicznych (np. schizofrenii, zaburzeń lękowych i adaptacyjnych, zmian emocjonalnych, towarzyszących patologicznemu używaniu substancji czy patologicznemu objadaniu się, zaburzeń osobowości)...

Zamknij